Hjertefeed - et hjerte for nyheter

Personaliser nettsiden etter dine interesser! Med Hjertefeed kan du skreddersy hva og hvordan du ønsker å konsumere nyheter. Prototypen ble laget av førsteårsstudenter på MIX100. Sjekk det ut!
Publisert: 15. desember 2022

Studentene Helene Herstad Bjørgen, Pernille Sofie Haas Brubakk, Ingrid Helene Rosmo Eriksen, Margrethe Liahjell og Jenny Dal Østensen har dette semesteret laget prototypen Hjertefeed som en del av kurset MIX100 i samarbeid med Tankesmia Manifest i Oslo. Tankesmia Manifest går i gang med en ny mediesatsing kalt Manifest Media som skal bli en digital medieplattform til venstre for midten i norsk politikk.

Studentene har derfor fått i oppgave å lage løsninger for sosiale medier som skal få unge til å være mer aktiv i politiske diskusjoner. Denne gruppen presenterer nå sin løsning: Hjertefeed!

Brukerne kan velge hvilke nyheter de er mest interesserte i. Bilde fra prototypen.

Personalisert profil

Med Hjertefeed kan brukerne lage sin egen feed ved å spesifisere hvilke temaer de foretrekker! Disse temaene kan være innen- eller utenrikspolitikk, kultur eller klima og miljø. Videre kan de også legge inn hvilken måte de liker å konsumere nyheter, enten gjennom artikler eller podcaster. De kan deretter få muligheten til å opprette en profil slik at dette blir lagret.

Hjerte-saker

Hovedfunksjonen i Hjertefeed er brukernes mulighet til å like artikler slik at disse blir lagret i en egen feed; Hjerte-saker. Her kan man selv lage egne mapper for kategorisering og i tillegg til å kunne redigere layouten slik man ønsker. Dette fører til en enda mer personalisert bruker! Basert på det brukeren liker og måten de ellers interagerer med Hjertefeed vil de få foreslått andre artikler og podcaster som passer for dem.

Brukerne får en personalisert feed. Bilde fra prototypen.

Gi unge et hjerte for nyheter!

Studentenes mål er at Hjertefeed gir unge vokse et hjerte for nyheter! De ønsker at Hjertefeed kan bidra til at unge får en økt interesse for nyheter og at de finner innhold som passer dem. De håper også at det fører til at man ser fram til å finne nye nyhetssaker ettersom at innholdet er skreddersydd til brukernes ønsker.

Test prototypen!

Test prototypen Hjertefeed HER, eller les mer om de andre prototypene fra MIX100 HER!

Publisert: 15. desember 2022